Lemsteraak WL 18 Fasant – Roefuitvoering Jachtuitvoering

14.2m x 4.63m x 1.1m

1916

Staal

€ 249.000,-

Ontdek de Lemsteraak WL 18 Fasant – Roefuitvoering Jachtuitvoering

WL18 'Fasant'

Peter Tolsma en IJsbrand Dijkstra schrijven in het boek "De mosselaak WL18 'Fasant', een echt "Lemmerjacht" (2020):
We weten dat in 1916/1917 twee Zeeuwen elk een nieuwe mosselaak bestelden bij Gebr. De Boer in Lemmer. Het zijn beiden vissers die de schepen, behalve voor de mosselteelt in Zeeland zelf, met name willen gebruiken voor de vangst van mosselzaad op de Waddenzee om ze daarna in te zetten voor snel transport naar hun mosselpercelen in Zeeland.
De vissers in kwestie zijn: P. Verschraegen. Hij bestelt de 'Fasant', aangeduid in het werfboek als motoraak met werfnummer 173 en de Gebroeders Schot. Zij laten de motorvischaak 'Maria Cristina' bouwen met werfnummer 176.

Het speurwerk naar de herkomst wordt uitgebreid beschreven in het boek

Het is leuk om te zien dat dankzij veel speurwerk, eenduidig de opdrachtgever en de overgang van scheepseigenaren in de loop der tijd kon worden vastgesteld. Ook is nu de eerste naam en de definitieve bouwdatum van het schip daardoor duidelijk geworden. Uit de verschillende bronnen was dit mogelijk, het werfboek, visserijregister, scheepskadaster en Kromhoutregister.
De naam was: 'Fasant' en het bouwjaar 1916. Soms wordt deze naam anders gespeld Fazant, maar in het Zeeuwse Visserijregister staat het duidelijk met een "s". Daarom geven IJsbrand en Alda het schip in 2020, naast het visserijnummer WL18, haar oorspronkelijke naam FASANT terug.

De Mosselaak

Een mosselaak is een wat bredere en achter wat vollere Lemsteraak, iets minder diepstekend dan de andere Lemsteraken, speciaal ingericht voor het vervoer van mosselzaad en mosselen van de Zuiderzee en de Waddenzee naar Zeeland. Een aantal Zeeuwse vissers maakte jaarlijks die tochten, om dat zaad in haar eigen percelen in Zeeland weer uit te kunnen zetten. Daar groeide de mossel verder en werd, na een aantal keren te zijn verwaterd, geoogst en verhandeld. De Lemster mosselaak bleek een snelle zeiler en een zeer hanteerbaar schip in vergelijking met de Hengsten en Hoogaarsen die de gebruikelijke Zeeuwse vissersschepen wel `Lemmerjachten'.

Op grond van het feit dat er een flink aantal van deze schepen in Bruinisse lag, werd er ook wel over 'Bruinisser jachten' gesproken. Het woord jacht is hier in de oud-vaderlandse betekenis afgeleid van 'jagen' hetgeen `snel varen' als betekenis had. Volgens zeggen scheelde het de vissers, die naar de Waddenzee en terug voeren vanuit Zeeland ,een volle dag om deze reis te volbrengen. En ook voor het naar de markt brengen van mosselen was die snelheid natuurlijk belangrijk. Geen wonder dus dat een flink aantal Zeeuwen bij De Boer in Lemmer, Stapel in Enkhuizen, Appelo te Zwartsluis en Van Goor in Kampen een mosselaak bestelden. In Zeeland zelf kwam naar aanleiding van deze aken bij scheepsbouwers de gedachte op om hun eigen schepen, die daar geschikt voor waren, van een soortgelijke kont te voorzien. Zo ontstond o.a. de Lemmerhengst.


 

14.2m x 4.63m x 1.1m

1.1m

Platbodems zeil

1916

Staal

Iveco 8061 M12 zes cylinder 120 pk Iveco 8061 M12 zes cylinder 120 pk

120pk

6 slaapplaatsen

WorkumNL

€ 249.000,-

Ontdek de Lemsteraak WL 18 Fasant – Roefuitvoering Jachtuitvoering verder:

Bekijk alle foto's Bekijk alle specs Neem contact op

Specificaties van de Lemsteraak WL 18 Fasant – Roefuitvoering Jachtuitvoering

Algemeen

Rompmateriaal
Staal
Rompvorm
Platbodem
Rompnummer
173
Dek en opbouw materiaal
Staal
Besturing
Stuurwiel
Waterverplaatsing (kg)
30000
Ballast (kg)
1000
Kuip
Achterkuip
Roer
Aangehangen
Doorvaarthoogte (m)
19
Postcode ligplaats
8711 HN
Ligplaats land
NL
Werf gebouwd
Gebr de Boer Lemmer
Ontwerper
Gebr de Boer Lemmer
Rompkleur
Groen
Beleving
Gezinsvakantie, Pleziervaart, Verre reizen
Kielsoort
Zijzwaard

Accommodatie

Stahoogte (m)
2
Aantal slaapplaatsen
6
Aantal hutten
2
Kussens
Salon
Toilet(ten)
1
Douche binnen
Koelkast
Dvd speler
Audio
Verwarming
Kooktoestel
Warm water
Oven
CV Houtkachel en CV op dieselolie
Kooktoestel brandstof
Gas
Waterdruk systeem
Tafel
Gordijnen
Extra omschrijving

Sfeervolle Lemsteraak geschikt voor ieder vaarseizoen.

Motor en elektra

Toerenteller
Merk
Iveco 8061 M12 zes cylinder 120 pk
Type
Iveco 8061 M12 zes cylinder 120 pk
Soort motor
Binnenboordmotor
Vermogen in pk
120
Start type
Elektrisch
Aandrijving
Schroef-as
Aantal identieke motoren
1
Oliedrukmeter
Brandstof
Diesel
Aantal cilinders
6
Keerkoppeling
Velvet
Aantal brandstoftanks
1
Materiaal brandstoftanks
Staal
Inhoud brandstoftank (liters)
750 + 450 voor CV verwarming
Koeling
Indirect
Aantal accu's
5 4 serviceaccu's van 250AH (1000AH totaal) en startaccu 12 v 130AH
Dynamo
Temperatuurmeter

Navigatie en elektronica

Dieptemeter
Gps
Stentec pc
Kaartplotter
Stentec pc
Kompas
Marifoon
Stuurautomaat\/autopilot

Exterieur

Dekbekleding
Staal
Teakvloer
Massief

Uitrusting buitenom

Anker
Ankerlier
Hydraulisch
Materiaal anker
Gegalvaniseerd Kluisanker 85 kg
Anker bevestiging
Ketting
Zwemtrap
Acculader
100 Ah Mastervolt
Omvormer
3000 Watt Mastervolt
Walstroom aansluiting
Stootwillen, lijnen
Zeilhoezen

Tuigage

Extra omschrijving

Lieren:

Tuiglier (strikwerda) fokkelier en anker/stijklier Hydraulisch en hand

Hydraulische lieren: 3

 

  • Tuiglier (strikwerda) fokkelier en anker/stijklier Hydraulisch en hand.
  • Leverancier rondhouten Jachtwerf Prins Workum
  • Gestraald Bovenwaterlijn  2003
  • Verfsysteem: Sigma Dur 2- componenten
Verstaging
Staaldraad
Zeilmateriaal
Dacron
Aantal masten
1
Materiaal mast
Hout
Soort tuigage
Gaffelgetuigd
Lieren
Handmatig Hydraulisch en mechanisch
Zeilmaker
United Baltic Sails
Grootzeil
64.36 m2 (3 reven)
Fok
43.42 m2 (2 reven)
Mast strijkinstallatie
Met bokkepoten en met de hydraulische ankerlier
Kluiver
33,27 m2 en klein 16,48 m2

Veiligheid

Gasbun met afvoer
Brandblusser
Zelflozende kuip
Meer weten?